vrijdag 31 januari 2014

Drive, rij jij of rij ik?

Braindump

Mijn twee zoons zijn beiden “dropouts” op de reguliere middelbare school.
Beiden zijn bereslim, maar door hebben spijbelen en daardoor slechte resultaten (of andersom)  niet via de normale weg hun schoolloopbaan vorm gegeven.
Straffen en belonen was aan hen niet besteed.
Inmiddels zijn ze beiden na wat omwegen aan het studeren en doen dat nog steeds met “frisse” tegenzin.
Het schoolse systeem van uurtje dit en uurtje dat past niet bij hen. Het keurslijf van het schoolse leren, de theorie doorworstelen en niet toepassen is daar mede een oorzaak van. Maar ergens moet er iets van het ontbreken van motivatie inzitten of (wijzend naar de school) hoe kan het dat de leraren hen niet hebben kunnen motiveren tot leren?
Nauurlijk speelt het “puberbrein” daar ook een rol in, het moeten maken van keuzes voor je toekomst terwijl de hormonen door je lijf gieren.
Wat ging er niet goed en wat had er anders gekund? 


Mijn man is in de laatste fase van zijn Bachelor Culturele Wetenschappen, die hij volledig via de Open Universiteit volgt. Zelfstudie en kluizenaarschap, met daarbij steeds mijn bewondering maar ook kritische vragen….pas je ook toe wat je leert? Zijn motivatie (intrinsiek) is bewonderenswaardig, wat drijft hem?
Wat maakt dat hij die motivatie tot eenzaam en zelfstandig studeren kan opbrengen?

Zelf ben ik een aantal keren begonnen met thuisstudies, ik heb wel wat modules gehaald, maar mijn leervoorkeur is gewoon anders. Daarnaast aard ik goed in sociale omgevingen, delen vragen en uitdagen. Wat is mijn motivatie?

En daar zit ik nu…op mijn studieplek….mezelf te motiveren om de verbinding tussen mijn opdracht en de theorie te pakken te krijgen.
De vorige blogpost staat nog als een huis, maar de stapel boeken en berg papers groeit.
Welke strategie ga ik nu hanteren om vandaag mijn inleiding en de eerste “outlines” voor mijn themapaper in de steigers te zetten.
Een van mijn lijfspreuken is: practice what you preach …..zou je dat dan ook niet moeten toepassen als het gaat om motivatie? Wat je van je leerlingen verwacht moet je op z’n minst van jezelf verwachten.

Dan is schrijven over een leertheorie/leerpsychologie volgens mij iets waar ik zelf “warm voor loop”
Gooi dus Illeris in een hoek, want kan daar helemaal niets mee….

Als Blogger zet ik meestal al woordenbreiend een basis verhaal  met daarboven een titel neer.
Ik denk dat die die methode maar ga hanteren voor de paper. Doen waar je goed in bent, wat je motiveert en daardoor de “drive” hebben om het stuur in handen te houden.
Wordt vervolgd…….

2 opmerkingen:

  1. Zit, wachtend in de huisartsenpraktijk (mijn dochter klaagt over buikkrampen) je blog te lezen. Je schrijft over motivatie en over geraakt worden. Jouw blog raakt mij en het inspireert me om ook mijn frustraties, gedachten en concepten aan de blog toe te vertrouwen.

    Ik ben benieuwd naar je volgende blog!

    Ondertussen heb ik me dus laten inspireren door de zoektocht van anderen. Anderen die met dezelfde problemen kampen als ik. Vertaald naar afstandsleren: bij leren op afstand, zonder de sturende elementen van school of de docent, kunnen studenten elkaar ook op informele wijze motiveren en op pad helpen.

    Hé, dus ook de thema's motivatie en zelfsturing spelen bij mijn 'vraag' over afstandsleren een rol?!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Martin, we hebben alleen nog steeds 1 verschil....jij wilt de student iets van "cohesie" laten ervaren of ga je ook uit van individuele motivatie en zelfsturing?
    In elk geval hebben we 1 stevige overeenkomst, de afstand dus bijna onmogelijk om dat zonder technologie te doen.
    Ik geef je toch huiswerk :-) Wie is je doelgroep? Docenten (verandermanagement) of Studenten (motivatie en communicatie).
    Had je bedacht dat Progressive Inquiry zoals wij dat nu toepassen ook gebruikt kan worden bij het begeleiden van studenten in hun stage (op afstand)?

    BeantwoordenVerwijderen